Sähköautoista on ollut puhetta niin lehdistöissä kuin kavereidenkin kesken, asiaa on tullut puolesta ja vastaan. Siksi päätinkin tehdä tästä pienen blogin.
Puhetta on ollut sähköverkon riittämättömyydestä jos sähköautojen lukumäärä kasvaisi. Tottahan tuo tavallaan on, jos kaikki autot olisivat sähkökäyttöisiä niin hetkellinen (yöllinen kuorma) olisi aika kova. Toki silloin ei tehtaat yleensä pyöri ja sähköä olisi enemmän verkossa. Suurin ongelma sähköverkon riittämättömyydessä en koe olevan sähkön määrä vaan verkon kapasiteetti siirtää sähköä.
Perus valopistorasiassa (230V) auton lataamisessa menee pieni ikuisuus, toki tuo ei ole ongelma suurimmalla osalla autoilijoita. Jostain luin että keskimäärin ajellaan n. 50km/vrk joka taisi vastata n. 10h valopistorasian latausvirtaa jos sitäkään. Toki jos ajelee enemmän esim itsellä tullut viikossa se +500km aika pitkälti ja nekin pääasissa viikonloppuisin niin pelkkä valovirta ei ihan innosta. Toki työmatkan jne menisi helposti akkujen kapasiteetilla ja mitä sitä töissä saa ladattua + kotona. Viikonlopun ajot voivat olla enemmän jännän äärellä. Jos vaikka ajaa 300km suuntaan ja pitäisi samanapäivänä ajaa takaisinkin niin sähköllä tulisi pitkiä pausseja ellei jossain olisi niitä pikasuperlatureita että 30min ja 200km taas pääsisi.
Suuremmaksi ongelmaksi itse näen juuri tuon "tankkauksen". Nyt huoltamoilla voidaan auto kuin auto tankata täyteen alle 5min aikana, etummainen tankkaa ja perässä odotetaan vuoroa kun toinen hitaasti liruttaen täyttää sen 65l tankin tyhjästä täyteen. Mitäpä jos kaikilla olisikin sähköautot? Etummainen jättää töpseliin 30min ajaksi (edellyttäen että olisi se superpikalataus) ja toinen joutu odottamaan siis tunnin että pääsee eteenpäin. Pienemmillä latureilla aikaa kuluisi hitokseen enemmän odotteluaikaa eli varaa hotelli ja kyläily tuttavalla muuttuikin päivien reissuksi.
Toki tuo täyssähköautojen massa johtaisi siihen että käytöntä autojen "tankkaamisessa" muuttuisi: ladattaisiin aina kun on mahdollisuus. Nyt itsellä on bensa-auto 70l tankilla, sillä pääsee kevyesti 1000km ja säästeliäästi ajaen n. 1200km. Helppo ajella vaikka suomen läpi (tehnytkin sen että kotkasta ouluun piipahtamaan ja takaisin ettei huolia tankkaamisesta, seuraavana päivänä sitten kotkassa tankkasin) ja miettiä muuta kuin että missähän olisi vapaa huoltamo että saisi menovettä.
Sähköautoissa eniten itseäni häiritsevä tekijä on se, että niitä mainostetaan "vihreänä autona". Itse jos hommaisin sähköauton, niin teippaisin kyllä kylkeen "kuljen ydinvoimalla" "kuljen hiilivoimalla" "kuljen kuuttien hankaussähköllä (taino ei kuutteja, ovat sentään uusiutuva luonnonvara)". Ei se auto juuri vihreämpi ole, toki auto itsessään ei saastuta (katupölyä kyllä ja sähkömoottorin sirinää). Mutta kyllä se auton valmistus saastuttaa ehkä enemmänkin kuin perusauton lue tehoakut syynä. Ja pitäähän se autojen käyttämä sähkö tuottaa. Kantasähkö on melkein auttamatta ydinvoimaa suomessa, kiinassa taas hiilivoimaa, norjassa vesivoimaa jne. Itseä kiinnostaisi vain se mistä saa halvinta sähköä, ei se miten se tuotetaan.
Siten se jännäkakka mietintä, että mitä mahtava ministeriö keksiikään autoille kun ovat saaneet lopulta kaikki autot raippaa tarjoten siirrettyä sähköautoiksi. Toki päästävero on silloin turha, mutta sähköveroa voi toki korottaa, käyttömaksuja nostaa jne. Kyllä ne aina keksii mistä repiä lisää rahaa omiin huveihinsa (kehitän tuollaisen firman ja pakotan lailla kaikki suomalaiset sen asiakkaiksi).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti