Tuntuu että sana kuolema tai siitä edes puhuminen olisi jotenkin tabu tai asia jota monet haluavat vältellä. Siksi tuntuikin hyvältä kertoa hieman omia mielipitäitä asiasta.
Toki onhan se surullista jos joku läheinen, ystätä tai tuttava kuolee pois, jättäen sen tyhjän aukon elämääsi. Mutta minusta se on vain tapahtuma, se tulee vääjäämättä eteen joten miksi sitä turhaan pelätä ja kieltää? Jotkuut "kituuttavat" itseään hengissä koneiden ja lääkkeiden avulla, toki tuostakin on monia eri tasoja esim. jotkin sairaudet jotka tappaisivat ilman lääkehoitoa ja lääkkeillä voi jatkaa normaalia elämää. Mutta hengityskone... no itse ainakin haluaisin etten sellaiseen koskaan joutuisi, mielummin töpselit vaan irti seinästä.
Itse ajattelen että jos joku haluaisi kuolla (oli se sitten todettu syöpä tms sairaus) niin hän halutessaan voisi nukahtaa pois, ilman sitä loppuun asti sinnittelyä ja lääkärissä ravaamista. Itsemurhiinkin tavallaan olen aika neutraali, jos tosiaan ei muuta vaihtoehtoa näe kuin hengen riistäminen niin miksei... kuhan ei tee sitä ajamalla esim rekkaapäin nokkakolarin, jos muita ei siinä vaaranna niin jotenkin hyväksyttävissä oleva ajatus.
Mutta yrittäen tiivistää asian... kuolema on minusta ihan ok. Toiset vaan tahtovat lopettaa elämänsä aikaisemmin, luonnollista kuolemaa minusta ei enää juuri ole olemassakaan koska lääketiede yrittää pitää hengissä vaikkei aivoissa juuri mitään tapahtuisikaan.
Itse en haluaisi elää vegaanina tai muutenkaan koneen armoilla, jos niin tapahtuisi niin yrittäisin jotenkin saada asiat niin ettei tarvisi enää kitua tässä. Sanotaan vaikka sitä sitten luovuttamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti